A gépkocsi és a karosszéria ellensége: a kátyú

A gépkocsi és a karosszéria ellensége: a kátyú

Minden felelős autóvezető igyekszik odafigyelni arra, hogy elkerülje a baleseteket. És persze minden olyan eseményt, ami kárt okozhat a vezetőben, az utasokban, a gépkocsi karosszériájában. A hosszú tél fagyos napjai után most újabb kihívásokkal kerülünk szembe az utakon. A kátyúkkal.


„Naponta 600 kátyú keletkezik a budapesti utakon. Az aszfalt ugyanis nem bírja az állandó időjárás változást: a nagy hideg után pár nap tavasz jött, de aztán megint fagyni kezdett éjszaka. A Közútkezelő nem tud lépést tartani az úthibákkal. A szakemberek azt mondják, az autósoknak figyelniük kell, ha kátyúba hajtottak. Hiába a biztosítás, nem biztos, hogy kifizetik a kárt.”

Ilyen, és ehhez hasonló híreket láthatunk, hallhatunk a televízióban, interneten napok óta. Érdemes mindenkinek, aki autóba ül, előre felkészülnie arra, hogy az utak állapota közel sem tökéletes. Még a gyakorlott vezetőknek is tartogathat meglepetéseket. Még a jól ismert helyeken is.

 

Mi is tulajdonképpen a kátyú?

Úthiba.

Az időjárási változások, terhelés miatt először repedés keletkezik az aszfalton. Ebbe beszivárog a víz, ami ezután hideg időben megfagy. Így különálló útburkolat-darabok jönnek létre. Ezeket a járművek kerekei kimozdítják a helyükből. Minél több gépkocsi hajt rá erre a felületre, annál valószínűbb, hogy a mélyedés egyre jobban megnő.

 

A kátyú egyre nagyobb lesz. A karosszériára pedig egyre veszélyesebb.

Milyen bajokat okozhat?

  1. Károsodhat a gumi és a felni. Sokan azt gondolják, a gumi csak akkor sérül meg, ha nagyobb gödörbe hajtunk. Ez sajnos nem így van. Ezt már 5-6 centiméteres mélyedés is okozhatja. Persze, attól is függ, milyen sebességgel megyünk. Az autógumi szövetének szerkezete nem egynemű, hanem egy komplex anyag. Az ebben keletkező folytonossági hiba a „szálszakadás”, amit kisebb vagy nagyobb dudor árul el a futófelületen, vagy az oldalfalon. Ez lehet a kerék belső oldalán is, amit az autó megemelése, vagy a kerék leszerelése nélkül nem is nagyon fogunk észrevenni. Enyhébb esetben a dísztárcsa repül le vagy törik darabokra a hidegben. Rosszabb esetben a felni is károsodhat. Könnyűfém keréktárcsa esetén még az is előfordulhat, hogy az anyagában elreped.
  2. Megsérülhet a futómű is. Ez hosszabb távon egyenetlen gumikopáshoz vezethet, és néha idegesítő, egyre erősödő kopogó hanggal is járhat rugózáskor. Rosszabb esetben a jármű instabilitását okozza, egyenes futását tönkreteszi.
  3. Baleset is lehet a vége a dolognak. Ha a kátyú széle megdobja az autót, az irányíthatatlanná válhat a tapadásvesztéssel, így le is sodródhat az útról. Vagy ütközhet egy tereptárggyal, illetve egy másik autóval is. Esetleg elsodorhat egy gyalogost. Így könnyen a karosszériásnál, a szerelőnél, rosszabb esetben a kórházban köthetünk ki.
  4. A kerék az úttestből származó anyagot felverve hajlamos kárt okozni az autó szerkezetében. Gyakran keresik fel karosszéria műhelyünket ezekkel a problémákkal. Enyhébb esetben csak a felületi korrózióvédelmet sérti fel, ahol a lemez idővel korrodálódni kezd. Súlyosabb esetben az autó szerelvényeit is megrongálhatja, és a műanyag alsó védőborításokat letépheti, megrepesztheti. Ezek hibája megakadályozza feladatuk ellátását, amik hosszabb távon további problémákat okozhatnak. Ennek oka, hogy nem védik meg az eredetileg megvédendő elektromos és egyéb berendezéseket, és így meggyorsítják lassú kimúlásukat.

Ezeket a helyzeteket csak fokozott óvatossággal tudjuk elkerülni. A hibás utakat hosszabb távra, hatékonyan csak akkor tudják az illetékesek javítani, ha száraz az idő. És, ha megszűnnek a mínuszok. Erre pedig úgy tűnik, még várnunk kell. Nagy valószínűséggel csak május-június környékén „normalizálódik” a helyzet a hazánkban megszokott általános szintre. Addig csak ideiglenes megoldások születnek. Ráadásul a változékony időjárás miatt még mindig több kátyú keletkezik, mint amennyit javítani tudnak.

Legyünk tehát körültekintőek! Amennyiben a közlekedési körülmények ezt lehetővé teszik, mindenképpen próbáljuk meg elkerülni a kátyút!

Ha erre már nincs lehetőség, akkor is tudjuk a kár keletkezésének mértékét csökkenteni.

  1. Mérsékeljük a sebességet határozottan még azelőtt, hogy elérnénk a kátyú szélét!
  2. Mielőtt a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Így az abroncsot, a felnit, és a futóművet sokkal kisebb erőhatás éri.

 

Mit tegyünk, ha a kátyú mégis kárt okozott a gumiban, a felniben, a futóműben, vagy akár a karosszériában?

A legideálisabb eset, ha rendelkezünk CASCO-val, vagy Kátyúkár biztosítással. (CASCO esetén már a megkötéskor érdemes figyelni arra, hogy az terjedjen ki a törés vagy sérülés károkra.) Ebben az esetben a biztosítóval kell rendeznünk az ügyet. Ha azonban megtörtént a baj, és nincs biztosítás, van egy másik megoldás.

A biztonságos, jó állapotú főutakért ugyanis azok üzemeltetője a felelős. Ha tudjuk bizonyítani, hogy hol és mikor érte kár a gépkocsit, elérhetjük, hogy kifizessék a javítási költségeket.

 

Mi ilyenkor a teendő?

Akár a biztosítónktól, akár az út fenntartójától szeretnénk kártérítést igényelni, erre figyeljünk:

  1. Érdemes először azonnal kitenni a vészvillogót(!), megállni és ellenőrizni a gumikat és a karosszériát. Ha nem látunk sérülést, akkor ezt ismételjük meg mikor haza érkeztünk! Ha bizonytalanos vagyunk, látogassunk meg egy autójavító, esetleg gumis műhelyt, ahol autónkat emelőn megvizsgálhatják.
  2. Fényképezzünk! Ez ma már a legtöbbünknek nem okoz problémát, hiszen szinte mindenkinél ott van a mobil vagy az okostelefon. Fotózzuk le először messzebbről a helyszínt! Ezután az autót és a kátyút is, valamint a környezetet. Érdemes minél több képet készíteni, minél több nézőpontból! Éjszaka persze mindez jóval problémásabb.
  3. Keressünk tanút, aki hajlandó aláírni, hogy látta az eseményt!
  4. Próbáljuk meg kihívni a rendőrséget! Mivel sok a feladatuk, jellemzően nem tudnak kijönni. Ha fel tudjuk venni a beszélgetést, ahogyan visszautasítanak, az is segítség lehet. Jelentős kár esetén azonban mindenképpen fontos, hogy hivatalos jegyzőkönyvet állítsanak ki nekünk!
  5. Kárbejelentés: a jármű tulajdonosa vagy egy meghatalmazott teheti meg, az út kezelőjénél. Autópálya, települések közötti utak esetében ez a Magyar Közút Zrt., lakott településen belül a helyi önkormányzat a felelős. Budapest fő - és tömegközlekedési útvonalait a BKK Közút Zrt., az alárendelt utakat a kerületi önkormányzatok kezelik. Ha van biztosításunk, haladéktalanul jelentsük a kárt, lehetőleg az autójavító közreműködésével! Karosszéria műhelyünk ebben is segít Önnek!

Kárigényünket könnyen elutasítják, ha nem megfelelően dokumentáljuk az eseményt. Emellett akkor is így járhatunk, ha a kátyús útszakaszt tábla jelezte, és akkor is, ha bizonyíthatóan a megengedettnél gyorsabban hajtottunk. Figyelemmel, körültekintéssel sok minden elkerülhető!