Balesete volt? A vétkes fél nem ismerte el a felelősséget?

Balesete volt? A vétkes fél nem ismerte el a felelősséget? (1. rész)

Legutóbb azzal foglalkoztunk, mire érdemes figyelni baleset esetén. Hogyan töltsük ki úgy a kék-sárga bejelentőt, hogy a kárrendezés minél zökkenőmentesebb legyen. Felhívtuk a figyelmet azokra a rovatokra, ahol a legtöbben el szokták rontani a dolgot.  Ami miatt sajnos akkor is a pénztárcánk mélyére kell nyúlnunk az autószerelőnél vagy a karosszéria műhelyben, ha nem mi vagyunk a hibásak.

Jelenlegi írásunkban azzal szeretnénk foglalkozni, milyen megoldások léteznek arra az esetre, ha a vétkes fél nem ismeri el a hibáját. Ha nem hajlandó aláírni, hogy elismeri a felelősséget a balesetért. Mi viszont szeretnénk elkerülni, hogy zsebből kelljen kifizetnünk a karosszéria teljes javítási költségét. Hiszen jogos elvárás, hogy ha vétlenek vagyunk, ez ne a mi gondunk legyen.

Ennek megoldására mutatunk néhány lehetőséget!

Amit nagyon fontos tudni, hogy a kék-sárga baleseti bejelentő nem a felelősség elismerésére szolgál. Az a feladata, hogy rögzítse a baleset körülményeit. Emiatt előfordulhat, hogy a károkozó nem hajlandó a kitöltött nyomtatványt aláírni a felelőssége elismerésével. Mert mindketten (vagy akár mindannyian, hiszen többen is lehetnek a szereplők) máshogyan látják és ítélik meg az eseményeket. A karosszéria viszont károsodott, meg kell javíttatni. Ne hagyjuk magunkat!

 

Ilyen esetben lehetőség van arra, hogy akár ellentétes leírásokat rögzítsünk a bejelentőn.

Ekkor azonban a kárrendezés bonyolultabbá válik. Így ugyanis nem biztos, hogy a biztosító ki fogja fizetni a karosszéria javítás költségeit.

Persze, akkor is előfordulhat, hogy a biztosítótársaság máshogyan ítéli meg a helyzetet, ha a nyomtatvány pontosan ki van töltve, és az egyik fél elismeri, hogy ő a felelős a balesetben… Ilyenre is láttunk már példát. Olyanra is, hogy a felelősséget megosztják. Ekkor a megosztás százalékos mértékében téríti a biztosító az okozott károkat.

Sőt, olyanra is van példa, hogy felülbírálva a jogerőre emelkedett rendőrségi határozatot, annak következtetését a vétkességre nézve elutasítják. Ennek oka, hogy saját jogászaik másként ítélik meg a felelősség kérdését, tehát annak sincs száz százalékig bizonyító ereje. Ekkor sajnos már csak a bíróság segíthet és orvosolhatja a problémát.

Megoldás lehet még a CASCO szerződésünk - ha van ilyen - mert arra előzetesen az önrészesedés levonásával az ilyen jellegű vitás károk is rendezhetőek. És ha igazunkat bizonyítjuk, természetesen az önrészesedés is visszajár.

 

No, de milyen lehetőségeink vannak, hogy mégis bizonyíthassuk az igazunkat?

  1. Készítsünk minél több fényképet!

Akármelyik helyzet áll tehát fent (vagyis, akár megegyeznek a felek a helyszínen abban, ki a felelős, és ezt megfelelően dokumentálják, akár ellenkezően gondolják, és nincs károkozói elismerés) érdemes a balesetről minél több fotót készíteni, minél több szögből és átfogással.

Ne feltétlen a sérült karosszéria elemeket fotózzuk közelről, hiszen azok úgy maradnak ezt követően is a javításig, azt dokumentálni ezért itt nem szükséges!

Jó fényképek készítése azért is lényeges, mert vitás esetben a feltételezett elkövető kötelező biztosítójának szakembere fogja meghozni a döntést.

Sőt, ha ezt sem fogadja el valamelyik fél, akkor végső esetben a bíróság fog ítéletet hozni.

(Azzal, hogy miért, hogyan, és pontosan mikről érdemes fotókat készíteni, részletesen következő írásunkban foglalkozunk!)

  1. Keressünk tanúkat!

Ez sajnos nem mindig egyszerű. Gyakran előfordul, hogy rajtunk kívül senki sem látta az eseményt. Illetve, ha mégis van kívülálló, akkor nem hajlandó tanúskodni, vagy mire megkérnénk a dologra, már elhagyta a helyszínt.

Mindenesetre érdemes erre a lehetőségre is gondolni, mert vitás esetekben egy elfogulatlan szemlélő nyilatkozata is döntő lehet.

Aki velünk ült az autóban és nagykorú, valamint józan és ép szellemi képességű, szintén lehet tanú. A rokonokat azonban általában fenntartással kezelik, feltételezve, hogy elfogultak irányunkban, de ez alapjában nem kizáró ok.

Érdemes lehet egy bámészkodót, vagy egy segítségnyújtáshoz megálló autó sofőrjét megkérni is a dologra. Akinek ez amúgy a lelkiismereti kérdésen túl állampolgári kötelezettsége is lenne…

  1. Ha szükséges, hívjuk ki a rendőrséget!

Ez általában a végső megoldás. Ha nagyon nem tudunk megegyezni, érdemes megtenni. A rendőrjárőr ugyanis pontosan dokumentálja az esetet. (Ezt a dokumentációt csak a legritkább esetben szokták felülbírálni a biztosítótársaságok.)

Ha nagy kár keletkezett a karosszériában vagy a gépkocsi egyéb részeiben, illetve az okozó esetében bármi gyanúsat észlelünk, mindenképpen érdemes rendőrt hívni. Személyi sérülés esetén pedig kikerülhetetlen lépés.

Ha az okozó esetleg láthatóan ittas, vagy bódult, netán nem tudja személyazonosságát hitelt érdemlően bizonyítani, és tiltakozik a rendőrség értesítése ellen, ne szálljunk vele vitába. Hívjunk mentőt, hivatkozva valamely ott és akkor keletkezett sérülésünkre, rándulásunkra!

A mentők a rendőrséget hivatalból értesítik.

  1. A kárbejelentést ne húzzuk el!

A baleset bejelentésére harminc napja van a károsultnak. Ezt természetesen a károkozó biztosítója felé kell megtenni. (Van, aki számára nem egyértelmű, de ezt a károkozónak is meg kell lépnie – három napon belül!)

Továbbá minél hosszabban halogatjuk a bejelentést, annál nagyobb az esélye, hogy a már sérült karosszéria elem újabb sérülést szenvedhet a korábbi helyén, vagy annak közelében, tehát „rásérül”. Ez pedig nyilván újabb viták forrása lehet…

Ha autója balesetben sérült, illetve ha a karosszériajavításra szorul, hozza el karosszéria műhelyünkbe!

Szakembereink nemcsak helyrehozzák a gépkocsit, de a kárrendezésben is segítenek!

Szakszerű tanácsokat adunk, és el is intézünk mindent, hogy autója karosszériája újra olyan legyen, mintha meg sem történt volna a károkozás!

Mi levesszük válláról a kárrendezés terhét. Keressen minket bizalommal!