Erre figyeljen a kék-sárga nyomtatvány kitöltésénél!

Erre figyeljen a kék-sárga nyomtatvány kitöltésénél!

Sajnos még a legkörültekintőbb autóvezetővel is előfordulhat, hogy közlekedési baleset okozója vagy áldozata lesz. Elég egy álmosabb nap, egy elnézett közlekedési lámpa vagy tábla, egy rosszul kiszámított előzés - és máris készen van a baj.

Persze, nem a rosszat kell várni, de azért nem árt előrelátónak lenni. Amellett, hogy betartjuk a közlekedési szabályokat, rendszeresen szervizeltetjük autónkat, és mindig az évszaknak megfelelő gumikat használunk, érdemes felkészülni a váratlan helyzetekre is.

Az egyik legfontosabb, hogy mindig tartsunk az autó kesztyűtartójában legalább két pár baleseti bejelentőt! (Önindigós – ezért pár; és azért kettő, mert sok esetben nem csak egy érintett fél van rajtunk kívül.)

Igen, ennek a kék-sárga hivatalos nyomtatványnak az elődje az, akit csak úgy ismertünk: betétlap.

Mire figyeljünk, ha bekövetkezett a károkozás?

Hogyan töltsük ki helyesen a bejelentőt, hogy az autószerelőnél, vagy a karosszéria lakatos műhelyben minél kevesebbet kelljen fizetnünk?

A legfontosabb, hogy ne essünk pánikba. Ha megtörtént a baleset, és nem mi vagyunk a vétkes fél, kommunikáljunk! Mindenképpen próbáljuk meg elérni, hogy az balesetben vétséget elkövető fél írja alá a bejelentő lapot. Ideális esetben nem kell rendőrt hívni. Kivéve persze akkor, ha személyi sérülés történt, vagy ha nagyon nagy az anyagi kár.

Most azonban nézzünk egy egyszerűbb esetet!

Egyik autóban utazónak sem lett baja. Csak a karosszéria károsodott, az is kisebb mértékben. Vegyünk nagy levegőt, álljunk meg, és mérjük fel a károkat!

Ezután töltsük ki, nagyon odafigyelve, a kék-sárga nyomtatványt!

Érdemes rászánni egy kis időt már most arra, hogy megismerkedjünk vele. Stresszes helyzetben ugyanis mindig nehezebb a részletekre figyelni. Pedig, ha elrontjuk, akkor úgy is járhatunk, hogy a biztosító visszautasítja a kárügyintézést. Ebben az esetben hiába vagyunk vétlenek, bizony zsebből kell fizetnünk a karosszéria műhelyben…

Miket érdemes tehát tudni a helyes kitöltésről?

A nyomtatvány az egész Európai Unióban egységes. Itthon és külföldön is ugyanúgy kell kitölteni. Ha külföldivel ütközünk, természetesen előfordulhat, hogy nem értjük egymás nyelvét. Így két bejelentőt is lehet használni. Csak az a fontos, hogy mind a kettőt tartalmilag pontosan ugyanúgy, mind két fél által aláírva kell megírni!

Lehet, hogy sietünk, vagy feltartjuk a forgalmat. Az is előfordulhat, hogy téli hideg van, vagy zuhog az eső. Esetleg az egyik, vagy mind a két fél nagyon ideges, és szeretne hamar túl lenni a dolgon. Akármilyen is a szituáció, mindenképpen próbáljunk meg körültekintőek lenni. Ha például a rendszám, a név, a cím, a telefonszám vagy a kötvényszám lemarad, esetleg nem lehet kibogarászni, mert olyan csúnyán van odaírva, a kárbejelentő szinte semmit nem ér.

Még néhány „buktató”:

helyesen kitoltott kek sarga tbVannak a bejelentőn olyan rovatok, amelyekre érdemes kiemelten figyelni. Ha ugyanis figyelmetlenek vagyunk, sokat bukhatunk az eseten.

5. rovat: „Tanúk”: Lehetőleg ne csak a helyszínen tartózkodó rokonokat írjuk oda. Ha vannak olyan külső szemlélők, akik látták a balesetet, próbáljuk meg velük is kitöltetni a bejelentőt. Hasznosak lehetnek az adataik, ha a vétkes fél utólag mégis megpróbál kifarolni a felelősség-vállalásból.

12. rovat. Itt előre meg vannak adva forgalmi szituációk, és abból kell kiválasztani, melyik a leginkább hasonló. Figyeljünk arra, hogy az utolsó sorba ne felejtsük el beírni, mennyi helyre tettünk „x” jelet! Ha ez lemarad, a másik fél utólag bármit behúzhat Ön helyett!

13. rovat. Helyszínrajz. Ne zavarja, ha nincs kézügyessége. A rajz az iskolában készségtantárgy volt. Senki nem vár el Öntől művészi teljesítményt. A cél az, hogy vázlatosan ott legyen, melyik autó hol volt a baleset szituációjában és merre haladt éppen. Ha üresen hagyjuk ezt a részt, az a későbbiekben gondot okozhat.

14. rovat. Megjegyzés. Karosszéria műhelyünkben ebbe a problémába futunk bele a leggyakrabban. Abba, amikor minden rovat pontosan, helyesen van kitöltve. A kárrendezés folyamata mégis elakad, mert a vétkes fél nem ismerte el a felelősségét, amire a 14. rovatban van lehetőség. Érdemes tehát rávenni a másik sofőrt, hogy írja be: „a felelősséget elismerem a károkozásért”. E megjegyzés nélkül az egész baleseti bejelentő kárrendezés szempontjából gyakorlatilag érvényét veszítheti.

15. rovat. Aláírás! Nem is gondolná, milyen gyakran lemarad! Pedig az olyan, mintha a nyomtatvány nem is lenne kitöltve. Teljesen érvénytelennek számít.

Ha kár érte, és a karosszéria javításra szorul, keresse fel műhelyünket! Persze, ne felejtse otthon a pontosan kitöltött baleseti bejelentőt! Mi megjavítjuk autóját, és szakszerűen segítünk a kárrendezésben. Hívjon minket bizalommal!