Erre figyeljen, mielőtt télen elindul az autóval!

Erre figyeljen, mielőtt télen elindul az autóval!

Egy fagyos téli reggelen már induláskor könnyen megsérülhet autónk. A karosszéria és a pénztárcánk bánhatja, ha nem vagyunk elég körültekintőek.

Ha alaposan felkészültünk a télre, mert:

  • professzionális szélvédőmosót és fagyállót használunk,
  • a régi helyett új akkumulátort szereztünk be,
  • idejében felszereltettük a téli gumikat,
  • esténként ügyesen felhajtjuk az ablaktörlőket (nehogy reggelre a szélvédőre fagyjanak)…

Reggel akkor is akad feladat!

Ami nagyon fontos:

Mielőtt kiállunk az autóval, takarítsuk le az autókiállót, a járdát, sőt, az útnak azt a részét is, amire kifordulunk. Ha nem vigyázunk, már az induláskor úgy megcsúszhatunk, hogy betörik egy fényszóró, vagy behorpad a karosszéria. Műhelyünkben jelenleg is éppen javítunk egy ilyen gépkocsit!

Hogyan álljunk neki?

Mindenki tudja: a friss havat el kell lapátolni, vagy seperni. Nem kis munka, bár kellemes kis testmozgás. Ezután azonban érdemes az eltakarított területet jégmentesíteni, hogy az  semmiképpen ne csússzon - később sem.  Lefagyott hó vagy víz esetén pedig tényleg nincs is más választásunk…

Mit használjunk jégmentesítésre?

  • Hagyományos útszóró só: olyan oldatot képez, amely -7 Celsius fok alatt megfagy. Tehát olyan nagy hidegekben, amiket az idei télen tapasztaltunk, nem praktikus. Emellett nátrium-tartalma miatt nem túl környezet-és cipőbarát termékről van szó. A jelenlegi jogszabályok emiatt korlátozzák is használatát. Járdára például nem szabad szórni!
  • Faforgács: környezetbarát, viszont nem a legegyszerűbb megoldás. Később nem kis feladat eltakarítani.
  • Homok: korlátlan mennyiségben használható, könnyű hozzájutni. Utólag viszont sok a munka vele: a sártól meg kell majd a járdánkat, beállónkat tisztítani.
  • Kalcium-klorid: nátriumot nem tartalmaz, ezért nem károsítja a környezetet. Megelőző és utólagos kezelésre is alkalmas. Nemcsak elolvasztja a már lehullott vagy lefagyott havat. Hatékonyan meg is előzi a jég kialakulását. És ami még mellette szól: - 40 fokban sem fagy meg! Nem véletlen, hogy ma már többek között az autópályák kezelői is ezt használják.
  • Kalcium-klorid granulátum és érdesítő keverék: az előzőhöz hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, viszont olcsóbb. Csúszásgátló és jégmentesítő egyben. Sajnos később takarítást igényel. Ennek ellenére mindenkinek ajánljuk! Nem marja ki a csizmákat, és nem okoz korróziót a karosszérián sem – ha esetleg később a latyakban állna autónk.
  • Zeolit és oldat keverék: kicsit szintén drágább, de rendkívül praktikus. Nem nagyon kell olvadás után foglalkozni vele, mert általában a kialakult oldat magától szétesik. (Vagy nagyon könnyen eltűntethető.)

Ami még fontos, mielőtt elindulunk: legyünk felkészültek!

Mindig tájékozódjunk előre az időjárási körülményekről! Nagyon zord időben csak akkor induljunk (főleg hosszabb) útnak, ha nagyon muszáj. Nem szégyen, sőt, kifejezetten kellemes élmény otthonról,  egy bögre forró csokit kortyolgatva nézni a szakadó hóesést. Így tudunk leginkább vigyázni magunkra, autónkra, a karosszériára.  Persze, ha megtehetjük.

Ha azonban ilyenkor is menni kell…

  • Amennyire lehet, folyamatosan figyeljük a híreket! Elképzelhető, hogy még viszonylag nyugodt volt minden, amikor elindultunk. Nem lehet azonban előre tudni, nem változik-e meg hirtelen az időjárás! Jöhet egy gyors hóvihar, vagy ónos eső! A Katasztrófavédelem Facebook-oldala például mindig naprakész. Okostelefonunkra pedig érdemes telepíteni a veszélyhelyzeti tájékoztató rendszert (BM OKF VTR), illetve az időjárási előrejelzés alkalmazást figyelni. Választhatjuk azonban a bevált módszert is: menet közben néha hallgassuk meg rádión a híreket!
  • Készítsük be a hóláncot! Magyarországon nem kötelező a használata, viszont néhány esetben rendkívül nagy segítséget jelenthet. Előtte gyakoroljuk otthon a használatát, hogy ne éles helyzetben, hófúvásban, és mínusz tíz fokban kelljen kitalálnunk, mit merre csavarjunk vagy akasszunk rajta. Mindig a hajtott tengelyre kell felszerelni. Nagy segítség, ha véletlenül a hóban rekedünk. Ne felejtsük el azonban azonnal leszedni, ha már nem havon vagy jégen közlekedünk!
  • Vigyünk magunkkal feltöltött mobil telefont, illetve a 12V-os szivargyújtóba csatlakoztatható tápkábelt, hogy bármikor segítséget tudjunk hívni! Ez a 21. században majdnem mindenkinek természetes, de lehetőleg ne pont ekkor felejtsük otthon!
  • Azzal is érdemes tisztában lenni, milyen telefonszámokat hívhatunk egy esetleges vészhelyzetben. A házastárs, após, és a közelben lakó megbízható ismerős mellett (akik esetleg tudnak vontatni is, ha kell), ezek a legfontosabbak. Írjuk be a telefonba! Nem csak akkor jöhet jól, ha velünk történik valami. Embertársainkra is figyeljünk oda! Ne menjünk el közömbösen senki mellett, aki bajba került! Akár életet is menthetünk, ha figyelünk másokra.

A fontos számok tehát:

104: mentők

105: tűzoltóság

107: rendőrség

112: általános segélyhívó ( Ezt az egyet legalább érdemes meg is jegyezni! Mellesleg SIM kártya és egyenleg nélkül is hívható bármelyik készülékről.)

(06-1) 469-4168: katasztrófavédelem

  • Tegyünk be a kocsiba néhány plédet, és egy termosz meleg italt! Ne legyen rá szükség! Ám ha mégis a hóban rekedünk, óriási segítséget jelentenek a hidegben történő várakozáskor.

Egy másik gyakori probléma a befagyott ajtózár. Erről szóló régebbi írásunkat itt olvashatja