Vigyázzunk a karosszériára, utazzunk biztonságban télen is!

Jönnek a hajnali fagyok! Hat dolog, ami elengedhetetlen a felkészüléshez

Itt van a szeptember, és vele együtt megérkezett az ősz. Lassanként kezdjük érezni a hatásait. Nemcsak azért, mert indul a fűtési szezon, és előkerülnek a gardrób mélyéről a melegebb ruhák. Azért is, mert a hideggel az autózási feltételek is megváltoznak.

A hideg évszakban más kihívásokkal szembesülünk az utakon, és erre bizony muszáj időben felkészülni. Még azelőtt érdemes elvégeznünk néhány dolgot, mielőtt beállnának a hajnali fagyok. Így nemcsak testi épségünket, de autónk karosszériáját is megóvhatjuk. 

Sorozatunkban azzal fogunk foglalkozni, hogyan készítsük fel autónkat a téli vezetésre.

Kezdjük a hat legfontosabb teendővel!

Elő a téli gumikkal!

Kicsit talán korainak tűnhet erről beszélni. Hiszen csak akkor kell a nyári szekciót lecserélni, ha a nappali hőmérséklet tartósan 7 fok alá süllyed. Egyesek szerint ez merő marketingfogás a gumigyártók és forgalmazók részéről. Mi azonban nem ajánljuk, hogy bárki is ezzel kísérletezzen, saját autója karosszériájának épségét kockáztatva!

Bár az elkövetkező hetekre még változékony, de őszi időjárást jósolnak a meteorológusok, azért nem árt résen lenni.

Nézzük át alaposan a garázs vagy fészer mélyén lapuló téli gumi szettünket!

Jó tudni, hogy a kötelező minimális bordamélység két milliméter. Téli gumi esetében négy milliméter alá azonban ne engedjük kopni, mert hóban illetve nedves, latyakos útfelületen nem lesz kielégítő a vízelvezetési képességük,  ezáltal tapadásuk sem. A kerék meg fog csúszni: jobb esetben csak „kipörög”, rosszabb esetben irányíthatatlanná válik a jármű, még rosszabb esetben a fékút túl hosszú lesz ahhoz, hogy megálljunk!

Tehát ha a gumik ennél kopottabbak, ne rakassuk fel őket! Ne habozzunk újat venni!

Egy rossz minőségű téli gumival komoly veszélybe sodorhatjuk magunkat, karosszériánkat és a többi járművezetőt is. Inkább egy alacsonyabban árazott új téli szett legyen az autón, mint egy, a javasolt határ alá kopott, valaha drágább, nívósabb, de elöregedett garnitúra.

Nyári gumik esetében nem mindig ezt tanácsoljuk. Jobb lehet egy akár kopott „prémium” abroncs is száraz felületen, mint egy nagyon olcsó, új gumi. A mostani időjárási körülmények között azonban, a zömmel nyirkos téli üzemeltetés közben, mi ezt ajánljuk!

Ami még nagyon fontos:  ne csak a hajtott, illetve kormányzott – jobbára az első - kerekekre összpontosítsuk figyelmünket! Karosszéria műhelyünkben gyakran tapasztaljuk, hogy a tipikus télies útviszonyok miatt bekövetkezett balesetek nagy része a jármű megpördüléséből eredeztethető. Ennek oka a fronthajtású járművek hátsó, nem hajtott tengelyén bekövetkező tapadásvesztés.

Azaz: a nem megfelelő minőségű gumi használata a hátsó kerekeken.

Az ablaktörlő lapátok lecserélése

Az őszi esők és a téli havazás idején nagy szükségünk lesz a tökéletesen tisztító ablaktörlőre. Sokkal komfortosabb velük közlekedni, főleg sötétben vagy szürkületben - de akkor is, ha alacsony szögben tűz a nap, ami télen gyakori.

A keményebb időjárási körülmények miatt szükségünk lesz arra, hogy ilyenkor is teljesen tiszta legyen a szélvédő. Ne felejstük: már egy kis koccanás is súlyos károkat tud okozni a karosszériában!

Emiatt érdemes egy-két évente lecserélni a lapátokat.

Sőt, gyakrabban is tegyük meg, ha azt tapasztaljuk, hogy csíkosan vagy nagyobb felületeket kihagyva tisztítanak.

Egy esős őszi-téli estén, amikor a szemközti autók fényszórói is a szemünkbe világítanak, nagy segítséget fog jelenteni a jól tisztított szélvédő üveg. Biztonságérzetünket is nagyban javítani fogja.

Téli szélvédőmosó

Ha mostanában kifogy a tartályból a folyadék, praktikusabb már a téli változatával feltölteni. A desztillált víz vagy a “bogároldós” nyári szélvédőmosó hidegebb időben komoly károkat tud okozni.

Szétfeszítheti a tartályt, illetve használat közbe egyszerűen odafagy a szélvédőre.

Téli változata ugyanis tartalmazhat még alkoholt, glikolt és persze illatosító anyagot. Ne a legolcsóbbakat válasszuk közülük, mert azok többet árthatnak, mint amennyi előnyt hordoznak. Az alacsonyabb árfekvésűek akár mínusz egy-két fokban is könnyen jégkásává fagynak.

Hűtőfolyadék ellenőrzése

Ez már kicsit bonyolultabb feladat.

Ha mindenképpen biztosra szeretnénk menni, keressünk fel egy szakszervizt!

A hűtőfolyadék-keveréket ugyanis be kell állítani, és időnként ajánlatos cserélni, hiszen ez felelős a hűtőrendszerben a keringető szivattyú kenéséért.

Fékek ellenőrzése

Ahogy közeledik a hideg idő, úgy romlik az utak állapota. Ilyenkor még fontosabb, hogy a fékek tökéletesen működjenek.

Könnyen a karosszéria műhelyben köthetünk ki, ha a fék rossz állapotban van, és megcsúszunk a jeges úton vagy belemegyünk egy előttünk hirtelen lassító másik járműbe.

Amit fontos átnézni:

  • kopottak-e a fékbetétek,
  • milyen állapotban van a féktárcsa,
  • megfelelő szinten van-e a fékfolyadék. Ennek forráspontját is ajánlatos ellenőriztetni minden évben a szervizben. Így ugyanis korróziót okozhat a fékrendszerben amellett, hogy intenzívebb használatkor hamarabb éri el teljesítőképessége határait.

Ellenőrizzük az akkumulátort!

Nincs is annál bosszantóbb, mint amikor egy hideg reggelen nem indul be az autónk.

Nagy hidegben az akkumulátor teljesítménye akár ötven százalékkal is csökkenthet!

Így, ha már régi, vagy érezhetően nem úgy indul vele az autónk, mint ahogy korábban azt megszoktuk, méressük be szakszervizben, még a téli hajnalok előtt!

Következő írásukban folytatjuk a teendők listáját.

Vigyázzon magára, vigyázzon másokra, és óvja autója karosszériáját!