Miért érdemes télen is rendszeresen használni a légkondicionáló berendezést?

Miért érdemes télen is rendszeresen használni a légkondicionáló berendezést?

Hidegben nem tűnik logikus lépésnek az autóban a klíma használata.

Azonban nem csak hasznos időnként bekapcsolni, hanem ajánlott is. Nemcsak azért, mert így gondoskodhatunk arról, hogy a légkondicionáló jó állapotban maradjon. Azért is, mert így lehet a leggyorsabban megoldani az ablaküvegek párátlanítását. Ez pedig fontos ahhoz, hogy téli útviszonyok között is jól tudjunk tájékozódni, és balesetmentesen közlekedni. Közvetve tehát növelhetjük az utasok biztonságát, és védhetjük karosszériánkat.

A hideg évszakban fokozottan figyeljünk magunk és autónk karosszériájának védelmére!

Télen a rosszabb látási viszonyok gyakran okoznak fennakadást a közlekedésben. A síkos, havas, jeges utak mellett ez a másik olyan tényező, amely megnöveli a balesetek esélyét. Nagy problémát tud okozni, hogy hamar bepárásodik a szélvédő és az ablaküvegek, és ez nehézzé teszi a tájékozódást. Gyakran köt ki a gépkocsi a karosszéria műhelyben azért, mert a vezető nem látott ki megfelelően a párás szélvédőn. Ezek a helyzetek nagyrészt megelőzhetőek.

Használja a légkondicionálót télen is!

A ma használt gépkocsik nagy része el van látva kézi vezérlésű vagy automata klímaberendezéssel. Nyári melegben a komfortos közlekedéshez szinte elengedhetetlen a használata. Ne felejtkezzünk el róla azonban akkor sem, amikor nincs melegünk. Vagy akár vacogunk a hidegtől. Sokat segíthet ugyanis abban, hogy a jól lássunk vezetés közben.

Figyeljünk a klímaberendezés szakszerű karbantartására! 

A szerkezetben található pollenszűrőt gyakran kell cserélni. Városi környezetben legalább évente egyszer. Ennyi idő alatt ugyanis elkoszolódik, és már nem szűri meg a virágok pollenjét és a szálló port, amit a közlekedés, az ipar, és a fűtési szezon gerjeszt. Ebben az esetben a klíma légszállítási mennyisége leesik, működése elégtelenné válik, rosszabb esetben használata veszélyeztetheti az egészségünket is. 

A töltetgázt és ezzel a kenőanyagot is cserélni kell, ha nem is ilyen gyakran. Négy-öt évente szánjunk erre is némi időt, pénzt, és energiát.

Miért kell bekapcsolni a klímát télen is?

Ugyanis rendszeresen át kell járatni. Télen is. A készülékben két gázkör található, egy kis és egy nagy nyomású; illetve különféle kenőanyagok vannak feloldva és elnyeletve a gázelegyben, amik a felületek kenését szolgálják. Ha a keringettetés nem rendszeres, a tömítések és gumirészek kiszáradnak, porózussá válnak. Ekkor pedig idővel áteresztik a gázt, és az lassan elillan a rendszerből. A hűtőhatás gyengül, majd pedig megszűnik.

Ha novemberben elfelejtkezünk róla, akkor bizony előfordulhat, hogy a melegedő májusi napokon nem tudjuk lehűteni autónkat. Szembesülünk azzal, hogy a „légkondi” nem működik.

Párátlanítsa szélvédőjét klímázással!

Mindenkinek problémát jelenthet, hogy hideg időben rendszeresen bepárásodik a szélvédő. Ez gyorsan és hatékonyan megoldható, ha bevetjük a nyáron csupán a kényelmünket szolgáló légkondicionálót. Nemcsak le tudjuk vele fújatni a párát. Az összes ablakfelületet szárazon tudjuk tartani folyamatos, vagy időszakos használatával.

Miért párásodnak be az autó üvegfelületei hideg időben?

Amikor lehűl a levegő, emelkedik a relatív páratartalom, és a nedvesség kicsapódik a leghidegebb felületekre. Esetünkben az üvegre is, ami a legkevésbé hőszigetelt terület. Két módon lehet eltüntetni a párát: ha melegítjük az ablakot, és/vagy csökkentjük a páratartalmat. Előbbit a fűtéssel, utóbbit a légkondicionálóval tudjuk elérni. A kettő együttes használata a leghatékonyabb.

Amire érdemes figyelni:

  1. Az autó indítása után kapcsoljuk be a légkondicionálót, fújását irányítsuk az ablakra! Ez felszárítja a lecsapódott nedvességet.
  2. Ilyenkor még hideg a motor. Ne állítsuk maximális fokozatra a ventilátort!
  3. Ha már bemelegedett a motor, feljebb kapcsolhatjuk a szellőztetést.
  4. Esős, ködös, párás időben érdemes folyamatosan bekapcsolva hagyni a légkondit.
  5. Ilyenkor nem árt a kinti levegőt egész idő alatt beengedni. Semmi esetre sem kapcsoljuk be a belső levegő-keringetést! (Főleg akkor ne, ha többen tartózkodnak az autóban!)
  6. Ne úgy állítsuk le az autót hosszabb út után úgy, hogy megy a klíma. Megérkezés előtt legalább fél órával kapcsoljuk ki, és csak a meleg levegőt fújassuk. Ennyi kell ugyanis a légkondinak, hogy kiszáradjon a belső légvezető csatornában. Ellenkező esetben megtelepedhetnek benne baktériumok, gombák, és a következő használatkor szétfújják azokat az utastérben - ami az egészségre is káros lehet.

Mi a teendő, ha még mindig nem látunk ki rendesen?

Amennyiben ennek ellenére sem tudjuk párátlanítani a szélvédőt, érdemes gyanakodnunk. Főleg abban az esetben, ha beszálláskor, hideg időben párás az ablak belülről, vagy ha menet közben is folyamatosan az, pedig nem ülünk sokan a gépkocsiban, tehát nem tudjuk belehelni a légteret. Ekkor valószínűleg beázással van dolgunk. Érdemes felkeresni a karosszéria lakatos műhelyt. Szakemberek megtalálják a probléma forrását, és orvosolni is tudják azt.

Ha mégsem derül fény beázásra, és a probléma továbbra is fennáll, elképzelhető a fűtőradiátor vagy csővezetékeinek szivárgása. Ebben az esetben az autó hűtővíz-szintje apadásnak indul, és enyhe, vagy akár erősebb fagyálló szag terjeng az utastérben.

A beázásról korábban már írtunk, itt olvashat róla: http://balatonikft.hu/blog-rovat/124-hideg-kod-esok-es-zuzmara-onnek-is-a-karosszeria-beazasaval-kezdodott-az-idei-osz