Motoros-szezon: veszélyes lehet a találkozás a vasparipával

Motoros-szezon: veszélyes lehet a találkozás a vasparipával

Ahogyan szenvedélyes motoros ismerőseim szokták mondani: a motorozás nem egy hobbi, hanem egy életmód. Nincs is ezzel semmi, gond, de legyünk realisták: ez a közlekedési forma bizony veszélyes lehet.

Mind a személyes tapasztalatok, amikkel a környezetünkben találkozunk, mind a baleseti statisztikák azt mutatják, hogy a motoros életmód közel sem a legbiztonságosabb. Karosszéria-műhelyünkben pedig sokszor láttuk, hogy a velük való találkozás bizony a karosszériában is komoly károkat tud okozni.

 

Legtöbbször az autóvezető ront

A motorosok és autósok közötti kakaskodás nem új keletű. Mégis: míg az előbbiek súlyos egészségkárosodással vagy akár az életükkel is fizethetnek egy gépkocsival történő csattanáskor, utóbbiak esetén leginkább a karosszéria látja kárát. Ráadásul sajnos a tények azt bizonyítják, hogy a balesetek többségében az autóvezetők a felelősek. Mire érdemes figyelnünk, hogy ne kerüljünk bajba az utakon, és ne sodorjunk bele másokat sem?

 

A motoros mozgékonyabb

Ha nem is lépi át a megengedett sebességhatárt, azon belül sokkal fürgébben tudnak mozogni. Igen, valóban bosszantó tud lenni egy-egy dugóban szlalomozó vagy a lámpánál elénk bevágó motorvezető, de nem is ez a legnagyobb kihívás. Az igazi gond az, hogy az autó holtterei, illetve saját figyelmetlenségünk miatt bizony nehéz őket észrevenni, így könnyen alakulhatnak ki veszélyes szituációk. A holtterek ugyan ott maradnak, ahol eddig is voltak, de ha jobban figyelünk és ezekkel tisztában vagyunk, illetve bekalkuláljuk, hogy bármikor feltűnhet mögöttünk-mellettünk egy száguldozó kétkerekű, azzal már sokat tudunk javítani a dolgokon. Karosszériánk is nagyobb biztonságban marad így.

 

A KRESZ bizony engedi

Lehet, hogy sokak számára még mindig nem egyértelmű, de a motorosok (egy nyomon haladó gépjárművek) számára megenged a KRESZ olyan manővereket is, amiket az autóvezetőknek nem. (Már csak a gépkocsi kialakításából és méreteiből adóan sem teheti.) Ilyen engedmény számukra az, hogy közlekedhetnek a buszsávban. Emellett nem kell kötelezően az út szélére húzódniuk – adott esetben, ha piros a jelzés, elmehetnek egészen az elsőbbségi vonalig az álló(!) kocsisorok között. Mozgásban lévő autó oszlopok között azonban már nem megengedett számukra, bármennyi is azok sebessége. Mégis azt mondjuk: Nem érdemes feleslegesen feltartani őket, hiszen ezekért a „kiváltságokért” egy veszélyesebb közlekedési móddal „fizetnek”.

 

Hogyan figyeljünk?

  • Országúti közlekedéskor is, de főleg a zsúfolt városi forgalomban nézzünk gyakran a visszapillantó tükörbe! Így elkerülhető, hogy hirtelen lepjen meg minket egy-egy felbukkanó motoros.
  • Tartsunk követési távolságot! Ők ugyanis nem csak jobban gyorsulnak, de a megállás is sokszor hirtelen történik. Sok karosszériát kellett már kikalapálnunk olyan találkozások miatt, amik elkerülhetők lett volna, ha a sofőrök nem „ragadnak rá” az előttük közlekedőkre.
  • Kerüljük el, hogy az indulataink vezéreljenek! Igen, a motorosok felé toleranciát és türelmet kell gyakorolni. Ez azonban még mindig jobban megéri, mint egy horpadt karosszéria, vagy rosszabb esetben egy másik ember durva borulása és annak gyakran végzetes következményei.