Szeretné, ha autója sokáig élne? Figyeljen az alvázvédelemre!

Szeretné, ha autója sokáig élne? Figyeljen az alvázvédelemre!

A sérült, rozsdás kocsiszekrény a gépkocsinak az a része, amit első ránézésre legtöbbször észre sem vesznek a tulajdonosok. Éppen ez az oka annak, hogy karosszéria műhelyünkben nem egyszer találkozunk olyan esettel, amikor valami más probléma, például koccanás miatt hoznak hozzánk autót - és egy alaposabb átnézés során kiderül, hogy a fenéklemez részein drágán, vagy már gazdaságosan egyáltalán nem is javítható állapotromlást tapasztalunk.

Csillog-villog, nem is régi - miért kellene nekem karosszéria lakatos?

Legtöbbünk fejében a karosszéria műhely összekapcsolódik a balesetekkel. Koccanás vagy nagyobb baleset után, esetleg akkor, ha megkarcolódott a fényezés egy rosszul sikerült parkolásnál, szaladunk a karosszéria lakatoshoz, mert szeretnénk, ha nem lenne nagy baj a kicsiből.

Érdemes azonban észben tartani, hogy ahogyan az autószerelővel panaszok nélkül is rendszeresen átnézetjük motorikusan gépkocsinkat, ugyanúgy szükséges a karosszéria rendszeres átvizsgálása is.

Autóvásárlás előtt

Használt autó vásárlása esetén különösen fontos, hogy az üzlet megkötése előtt alaposan vizsgáltassuk át azt szakemberrel! Az interneten több olyan szakember elérhetősége megtalálható, aki mobilszolgáltatással a helyszínen tudja átvizsgálni a kiszemelt gépkocsit.

A karosszéria műhelyben természetesen mi is megtaláljuk idővel azokat a nem látható, de közép-és hosszútávon már jelentősebb problémákat okozni képes sérüléseket és rozsdásodásokat, amelyek elkerülik a külső szemlélő figyelmét. A szomszédos Ausztriában (de például Skandináviában is) a domborzati sajátosságok miatt agresszív, nátrium-klorid alapú anyagokkal jégmentesítik az utakat, amik igen hamar kikezdik a karosszériát.

Hiába látszik tehát tökéletesnek a néhány éves gépkocsi, elképzelhető, hogy a kocsi alját már tisztességesen kikezdte a korrózió.

Nem egy olyan esettel találkoztunk karosszéria műhelyünkben, amikor a boldog tulaj nálunk szembesült azzal, hogy szeretett autója javíttatása olyan összegekre rúgna, hogy nincs értelme már annyit rákölteni, mert az közelíti, sőt, időnként pedig meghaladja az autó piaci értékét!

Tavasszal is mindig érdemes

  • A téli időszak minden autót megvisel. Még inkább így van ez akkor, ha nem garázsban, hanem a kertben vagy az utcán vagyunk kénytelenek parkolni a kocsival.
  • A jól felfűtött garázs sem ideális. Ha naponta bevisszük a hideg autót, a belső felületekre ilyenkor pára csapódik le, ami ráadásul a porral és az esetleg berakódott sóval korrozív elegyet alkot, és oxidál. A hideg, a nedvesség, a sózott utak mind-mind olyan tényezők, amik felgyorsítják a rozsdásodás folyamatát.
  • Ehhez jön az esetlegesen gyengébb nyersanyag-gyártáskor miatti, gyakran már 8-10 éves korban bekövetkező gazdasági totálkár egy-egy elhanyagoltabb autó esetében.
  • Továbbá, ha nem elég alapos a gyártó által használt korrózióvédelem, illetve, ha nem történik meg időben a javítás, visszafordíthatatlan folyamatok indulhatnak el - legfőképpen az üregekben, a falcoknál a hossz és kereszttartók részein, a doblemezeken és a tornyokon - amit ráadásul az autó mellett álldogálva szabad szemmel általában nem is veszünk észre.

Éppen emiatt szoktuk tanácsolni, hogy minden évben a téli időszak befejeztével vizsgáltassuk át alaposan gépjárművünket! Néhány nap a karosszéria műhelyben minden nyár elején, vagy minden tavasszal elég ahhoz, hogy az autó évekig szép és jól használható maradjon, illetve időben megfogható legyen egy nagyobb kiadás.