Motoros-szezon: veszélyes lehet a találkozás a vasparipával
Mind a személyes tapasztalatok, amikkel a környezetünkben találkozunk, mind a baleseti statisztikák azt mutatják, hogy a motoros életmód közel sem a legbiztonságosabb. Karosszéria-műhelyünkben pedig sokszor láttuk, hogy a velük való találkozás bizony a karosszériában is komoly károkat tud okozni.
Legtöbbször az autóvezető ront
A motorosok és autósok közötti kakaskodás nem új keletű. Mégis: míg az előbbiek súlyos egészségkárosodással vagy akár az életükkel is fizethetnek egy gépkocsival történő csattanáskor, utóbbiak esetén leginkább a karosszéria látja kárát. Ráadásul sajnos a tények azt bizonyítják, hogy a balesetek többségében az autóvezetők a felelősek. Mire érdemes figyelnünk, hogy ne kerüljünk bajba az utakon, és ne sodorjunk bele másokat sem?
A motoros mozgékonyabb
Ha nem is lépi át a megengedett sebességhatárt, azon belül sokkal fürgébben tudnak mozogni. Igen, valóban bosszantó tud lenni egy-egy dugóban szlalomozó vagy a lámpánál elénk bevágó motorvezető, de nem is ez a legnagyobb kihívás. Az igazi gond az, hogy az autó holtterei, illetve saját figyelmetlenségünk miatt bizony nehéz őket észrevenni, így könnyen alakulhatnak ki veszélyes szituációk. A holtterek ugyan ott maradnak, ahol eddig is voltak, de ha jobban figyelünk és ezekkel tisztában vagyunk, illetve bekalkuláljuk, hogy bármikor feltűnhet mögöttünk-mellettünk egy száguldozó kétkerekű, azzal már sokat tudunk javítani a dolgokon. Karosszériánk is nagyobb biztonságban marad így.
A KRESZ bizony engedi
Lehet, hogy sokak számára még mindig nem egyértelmű, de a motorosok (egy nyomon haladó gépjárművek) számára megenged a KRESZ olyan manővereket is, amiket az autóvezetőknek nem. (Már csak a gépkocsi kialakításából és méreteiből adóan sem teheti.) Ilyen engedmény számukra az, hogy közlekedhetnek a buszsávban. Emellett nem kell kötelezően az út szélére húzódniuk – adott esetben, ha piros a jelzés, elmehetnek egészen az elsőbbségi vonalig az álló(!) kocsisorok között. Mozgásban lévő autó oszlopok között azonban már nem megengedett számukra, bármennyi is azok sebessége. Mégis azt mondjuk: Nem érdemes feleslegesen feltartani őket, hiszen ezekért a „kiváltságokért” egy veszélyesebb közlekedési móddal „fizetnek”.
Hogyan figyeljünk?
Kerüljük el, hogy az indulataink vezéreljenek! Igen, a motorosok felé toleranciát és türelmet kell gyakorolni. Ez azonban még mindig jobban megéri, mint egy horpadt karosszéria, vagy rosszabb esetben egy másik ember durva borulása és annak gyakran végzetes következményei.
Országúti közlekedéskor is, de főleg a zsúfolt városi forgalomban nézzünk gyakran a visszapillantó tükörbe! Így elkerülhető, hogy hirtelen lepjen meg minket egy-egy felbukkanó motoros.
Tartsunk követési távolságot! Ők ugyanis nem csak jobban gyorsulnak, de a megállás is sokszor hirtelen történik. Sok karosszériát kellett már kikalapálnunk olyan találkozások miatt, amik elkerülhetők lett volna, ha a sofőrök nem „ragadnak rá” az előttük közlekedőkre.